اهم الاخبار
الجمعة 19 أبريل 2024
#الجمهوريةـالجديدة
رئيس التحرير
خالد العوامي

تكنولوجيا

طريقة الاشتراك في فوادفون كاش واكواد الخدمة

شركة فودافون توفر لعملائها خدمة فودافون كاش تلك الخدمة التي سهلت على الكثيرين القيام بتحويل أموالهم او دفع فواتير المنزل، كما أنه من الممكن أن يتم استخدامها كمحفظة الكترونية موجودة على موبايلك بكل سهولة تقدر تستخدمها او تسحبها في أي وقت، و سنوضح ذلك فيما يلي.

أهم أكواد فودافون كاش

فيما يلي بعض من الأكواد الهامة والخاصة بخدمة فودافون كاش:

لمعرفة أقرب فرع فودافون ليك أطلب: #9*9*.

لتشغيل خدمة فودافون اطلب: #5*9*.

تحويل فلوس إضغط #9*.

عشان تعرف أكتر عن خدمات فودافون كاش اطلب 7001.

للشحن عن طريق فودافون كاش اضغط #مبلغ الشحن0*9.

الشحن رقم هاتف أخر عن طريق فودافون كاش #قيمة الشحن3*9.

فودافون كاش وكيفية الاشتراك به

خدمة قامت بتوفيرها شركة فودافون لعملائها الكرام سواء عملاء الكارت او الفاتورة وكذلك عملاء فودافون بيزنس.

بسهولة تقدر تشترك في خدمة فودافون كاش عن طريق زيارة أقرب فرع وكما شرط يكون معاك البطاقة الشخصية ويكون الخط بأسمك، كمان من السهل تعرف أقرب فرع من خلال الاتصال بـ #9*9*.

بعد ذلك هتطلب من العميل أن يتم اشتراكك في الخدمة وبعد التسجيل هتجيلك رسالة على رقم موبايلك بتأكيد الاشتراك.

وبعدها يتم إدخال رقم سري مكون من 6 أرقام يكون خاص بحسابك ودا بيكون شرط أساسي لتشغيل الخدمة، وللتأكيد وتشغيل الخدمة تطلب الكود #5*9*.

وبذلك يكون لديك حساب ساري في خدمة فودافون وتستطيع القيام بسحب وإيداع مبالغ مالية عن طريق زيارة أقرب فرع فودافون او محلات التوزيع المعتمدة والموجود عليها علامة فودافون كاش.

وكمان ممكن عن طريق فروع فوري وأمان وماكينات الصرف الآلي الخاصة ببنك مصر وبنك الإسكندرية والبنك الأهلي وبنك عودة وكمان البنك التجاري الدولي

أهم الخدمات التي تقدمها خدمة فودافون كاش لعملائها

خدمة تحويل فلوس

لأي شخص في أي مكان ووقت وأنت في مكانك، وبيتم استلام الفلوس من أكثر من مائة ألف فرع خاص بفودافون كاش.

لتحويل الأموال عليك القيام بالضغط على #9* وقم باختيار خدمة تحويل الأموال، ومن ثم ادخل الرقم المراد التحويل إليه ومن ثم قيمة الفلوس المحولة والتي بحد أدنى 5 جنيه وبحد أقصى 6000 جنيه.

يتم خصم جنيه واحد من إجمالي المبلغ المحول، أما في حين القيام بالسحب يتم خصم 2% بحد أدنى 3 جنيه وذلك عند سحب من 5 إلى 150 جنيه.

ولكن في حين القيام بالسحب مبلغ أكثر من 150 سيتم خصم 2% من إجمالي المبلغ.

خدمة فودافون كاش ATM

مع تلك الخدمة تقدر تسحب وتودع أموالك من ماكينات الصرف الخاصة ببنك مصر وبنك الاسكندرية وبنك عودة وبنك القاهرة.

وذلك يتم عن طريق زيارة أقرب ماكينة صرف آلي خاصة ببنك مصر او القاهرة او بنك عودة، ومن ثم القيام باختيار الخدمات النقدية ومن ثم محفظة الهاتف الجوال.

 وبعدها عليك اختيار خدمة الإيداع وبعد ذلك قم بإدخال الرقم السري الخاص بمحفظتك وبعدها ادخل رقم الإيداع بمبلغ إيداع يتراوح ما بين 20 جنيه إلى 6000 جنيه.

خدمة سداد الفواتير

فودافون كاش قامت بإضافة تلك الخدمة لعملائها توفيراً للوقت، فمن الممكن القيام بدفع فواتيرك الخاصة سواء الماء الغاز الكهرباء بضغطة واحدة وكمان ممكن تسدد مصاريفك الجامعية وتجدد رخصتك وذلك عن طريق:

عليك القيام باختيار نوع الفاتورة الراغب في سدادها والشركة التابعة، ومن ثم عليك ادخال رقم المشترك، هيتم ظهور المبلغ المستحق، قم بإدخال الرقم السري لتأكيد الدفع وبعد الإتمام سيتم ارسال رسالة تأكيد.

خدمة شحن الموبايل

من السهل الان القيام بشحن رقم هاتفك عن طريق فودافون كاش وكمان تدفع فواتير أرقام فودافون الخاصة بك أو بأي رقم تليفون أخر.

ويتم الشحن بحد أدنى 5 جنيه وبحد أدنى 200 جنيه في المرة الواحدة، تقدر تشحن للخط الخاص بك عن طريق الضغط على #قيمة مبلغ الشحن0*9، وكمان تقدر تحول لأي رقم آخر عن طريق #مبلغ الشحن3*9.

خدمة الدفع أون لاين

وده بيتم عن طريق تحميل ابلكيشن من جوجل بلاي وأبل ستور وأدفع لأي من ألعاب أون لاين، كذلك من الممكن الدفع لأي من مواقع الاون لاين الخاصة بالتسويق عن طريق اصدار فيزا اونلاين من خلال فودافون كاش بكل سهولة عن طريق كود نجمة 9 شباك واتباع التعليمات للدفع اونلاين

كتبت اية حسن