اهم الاخبار
الجمعة 19 أبريل 2024
#الجمهوريةـالجديدة
رئيس التحرير
خالد العوامي

عبلة كامل ترد على شائعات إصابتها بالسرطان

124864750_3399983280127560_31020609063165116_n
124864750_3399983280127560_31020609063165116_n

وجهت النجمة القديرة عبلة كامل، رسالة لجمهورها ومتابعيها، بعد تداول شائعات إصابتها بمرض السرطان، من خلال السيناريست بلال فضل، لينقل رسالتها عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك".

وجاء نص الرسالة

"الفنانة الكبيرة الأستاذة عبلة كامل طلبت مني أوصّل الرسالة دي لعلها توصل لأي حد بينشر إشاعات عن حياتها وصحتها: "عيب، والله العظيم عيب، لو الناس مش هتتقي ربنا وتخاف منه في وقت زي ده هتتقيه وتخاف منه امتى؟ وإيه اللي هيستفيده إنسان من إنه يقلق حياة الناس بكلام كذب، بيدعي إنه بينشره لإنه محب أو معجب" وأضافت في الرسالة: " أنا اخترت نمط حياة سعيدة بيه وراضية عنه، وما عنديش أي حسابات على السوشيال ميديا ولا هيبقى عندي في أي يوم من الأيام ولا باتابع السوشيال ميديا ولا بانشر عليها أي شيء من أي نوع ولا مهتمة بده، وأتمنى اللي يشوف حساب منسوب ليا يساهم في قفله باللي يقدر عليه والحساب اللي عاملاه واحدة بتدعي إنها بنتي مالوش أي علاقة ببناتي فاطمة وزينب، وكل اللي بيتنشر فيه كذب". وتابعت: " والكلام اللي اتنشر في هذا الحساب عن إني مش فخورة بفني وبشغلي كله كذب وافترا، والحمد لله أنا في أحسن صحة وعافية وباشكر الناس الطيبين كلهم على محبتهم وتقديرهم اللي أنا ممتنة ليها وباحمد ربنا عليها، وربنا يتقبل دعواتكم الجميلة ليا ويخلي لكم حبايبكم".

اختتم بلال فضل:

"أتمنى اللي يشوف الرسالة دي ويشوف بعدها كلام منسوب للأستاذة عبلة كامل يعمل ريبورت للحساب اللي بينشر الكلام ويساهم في قفله وشكرا جزيلا لحضراتكم".

كتبت زينب كمال ابنه الفنانه عبلة كامل عبر حسابها الشخصي بموقع "فيسبوك"

:" "ماما الحمد لله بخير، والكلام اللي منشور ده شائعات.. شكرا على السؤال.. ربنا يدينا كلنا الصحة ". يأتى هذا بعدما سبق وقال الفنان القدير أحمد كمال، زوج النجمة عبلة كامل الأسبق، إن حالتها الصحية جيدة للغاية ولا تعانى من أى أمراض مثلما ذكر البعض، واصفا ما كتب عنها بالكذب والخداع احتفلت فى 17 سبتمبر الفنانة عبلة كامل، بعيد ميلادها، حيث تتميز بأنها ممثلة تلقائية وصادقة وبسيطة فى أدوارها المختلفة سواء الكوميدية والمرأة الشعبية والفتاة البسيطة، وتمتلك عددا كبيرا من الأعمال فى السينما والدراما وبدأت حياتها الفنية فى مسرح الطليعة وكان أول أعمالها مشاركتها فى مونودراما "نوبة صحيان" وبعد ذلك عملت مع الفنان القدير محمد صبحى فى مسرحية وجهة النظر، وبعدها تألقت بمسرحيات عديدة مع الراحل لينين الرملى. كما بدأت فى السينما معرفة الجمهور بها من خلال فيلم "وداعا بونابارت" مع المخرج الراحل يوسف شاهين وبعد ذلك انطلاقات لتقديم عديد من أفلام بالسينما من بطولتة أبرزهما "خالتى فرنسا" و"بلطية العايمة" و"سيد العاطفى" وكانت آخر أعمالها بالسينما فيلم "الكبار".