اهم الاخبار
الجمعة 26 أبريل 2024
#الجمهوريةـالجديدة
رئيس التحرير
خالد العوامي

هاشتاج إماراتي عن قضية التؤام.. والمصريين لـ« أحمد عز وزينة »: «قرفتونا»

أحمد عز وزينة
أحمد عز وزينة

ظهور قضية نسب الطفلين بين أحمد عز وزينة مجددًا أثار ضجة على موقع التواصل الاجتماعي "تويتر" وذلك بعد حلقة الفنانة زينة في برنامج "الحكاية" المذاع عبر قناة MBC، وتحدثها عن مستقبل أطفالها ورغبتها في نسبهم إلى والدهم الحقيقي الذي يرفض الاعتراف بهم.

وبمجرد أن تحدثت زينة عن قضية النسب التي رفعتها على الفنان أحمد عز، أصبح اسمه يتصدر محرك البحث "جوجل" في مصر، وجاء ذلك بعد تأجيل دعوى أحمد عز ضد الفنانة والدة الأطفال ومطالبته  بالإشراف التعليمي لمدرسة طفليه عز الدين وزين الدين ونقلهم إلى مدرسة أخرى لجلسة 9 فبراير.

ولم تتوقف الضجة عند ظهور أحمد عز وزينة في التريند بمصر وبعض الدول العربية، بل أطلق أهل الإمارات هاشتاج يحمل اسمه للتعليق على القضية واشترك  المصريين في فعل ذلك، وهذه هى أبرز التعليقات.

ومن ضمن التغريدات ما قاله القرموطي: "اعملولهم تحليل DNA عشان بيخافوا منه "، أما علاء عيد، فقال: "اشيخة انتي وهو قرفتونا"، فيما قالت دوبامين كريم: "قولوله هنعمل تحليل DNA بيخاف منه".

وقال خليل حسين: "سبحان الله مش ده #احمد_عز اللي كنتم طالعين بيه السما بعد فيلم الممر النهاردة بتشتموه، اوعى تقول وقت فيلم الممر مكنتش تعرف مشاكله الشخصية فعلا انتوا ناس كلمة تجيبكم و كلمة توديكم"، فيما قالت إيمي النحاس: " أتعجب من لوم عز لوحده

أحمد عز وزينة

وهى الأمورة كانت فين ؟ حد ضربها على إيدها وخلاها تعمل كده؟ دى واحدة قليلة الدين ما خافت من ربنا لما قررت تحمل بدون زواج؟ وهنلقى اللوم بس على الرجل؟ وهى ملاك ماشاء الله! دى عايزه الولعه".

وغرد كريم عصفور: "هو احنا مورناش غير أحمد عز وزينة ولا ايه #احمد_عز"، أما زوزو أحمد، فقالت: "لما أحمد عز يبقي أحلي منك في الطرحه يبقي لازم تفوقي"، فيما قال محمد أنور: "هتفضل فى نظري نجم كبير و حياتك الشخصية مش محل نقاش أو جدال لأنها ببساطة حياتك الشخصية".

وقال صفحة سيكوباتي: "البداية كانت خاطئه فكيف تتوقعون أن تكون النهايه !"، أما بنت مصر، فقالت: "موضوع #احمد_عز #زينه ده ليه سنين وحكوا فيه لما شبعوا .. قوم بقي إذ فجأة انبش فيه تاني!!ليه يا حلوين يا ترى ؟!!".فيما قالت مرمر أحمد: "بطله علشان خلفت بدون زواج !؟ بتشجعي السنجل مزر حضرتك؟! طيب عقبالك فدور بطوله وفرجينا ومتجريش ورا الاب  هههههههه! ايه فتح الموضوع ده دلوقت ؟؟؟وليه؟؟ واحنا مالنا بالأمور دي اصلا مش دي حريه شخصيه بتقولوا؟؟ كفاية خوض فأعراض".

وقال عبدو الجسمي: "الكارثة في الي ببشوفو أن زينه مظلومة دي زانية وبقحة وبتقول كدة جهارا نهارا أنه زنا بيها وعز اوقح منها زنا بها ولا يريد الاعتراف المصيبة أن الشعب المسلم شايف ان الموضوع عادي زي اي قضية".

أحمد عز يعترف بطفليه بقضية جديدة ضد زينة

نور محمد