بأقلامهم

رضوي مصطفي تكتب : هام جداً ومن أكثر من مصدر .. وهذا ما ورد عن عن أحد العاملين فى وزارة الموارد المائية السودانية

السد شكله اتخرم .. ياجدعان :
————————————
انا مش هقول كلام علمى لانى لست خبير مياه ولا ينفع افتى فى حاجة معرفهاش .. ولكن هنقل ما قالته وزارة الموارد المائية والري في السودان التى أكدت اليوم أن ولاية الخرطوم قامت بخفض انتاج مياه الشرب لارتفاع النيل فجأة والمياه تندفع بقوة ومعها عكارة شديدة لأن كمية الطمى غير عادية.
..وتوالت الأنباء عن غرق جمبع القرى التي توجد حول سد النهضة والبنية التحتية راحت فى داهية وموحولين فى الطينه بعيد عنكم ومش عارفين يعملوا ايه
.. دا حصل مع تخزين اول كميه فى المرحلة الاولى وزيادة الامطار بشدة لا عرفوا يخزنوا ولا عرفوا يتصرفوا ازاى والميه غرقت حوالين السد وكل غرف التربينات والمياه اندفعت بقوة فى طريقها للسودان فحملت عكارة من الطمى شديدة جدا ودا هيظهر فى النيل فى مصر خلال أيام .
..يعنى أول تجربة لملىء السد فشلت وبوظت الدنيا .. يعنى مصر كانت عارفه أن دا هيحصل وعشان كدا بتتعامل بهدوء اعصاب .. ممكن الله اعلم .. وهننتظر الأحداث في الأيام القليلة القادمة وكله على عينك يا تاجر ..اللهم احفظ مصر
ياااااااارب

وهذا ما كتبه صديق يعمل فى السد العالي :
—————————————————-
السد ماتخرمش ولا حاجة .. الأمطار اللي بتنزل من ناحية السودان او قبل سد النهضة من ناحية السودان كتيرة جدا السنة دي ماشاء الله طبعا والحمد لله وعلى فكره الكلام ده بيحصل من خمس سنين تقريبا او اكتر وتعالو شوفوا منسوب المية في بحيرة ناصر عامل ازاي لدرجة المية بتدخل على المفيضات اللي في توشكي ولسة دي بداية الفيضان اصلا ويستمر لغاية نهاية سبتمبر .

– كاتبة المقال : عضو الهيئة العليا لحزب الحركة الوطنية المصرية

مقالات سابقة للكاتبة :

رضوي مصطفي تكتب : الوضع العسكرى على حدودنا الغربية

رضوي مصطفي تكتب : اللهم إنصر مصر وقادتها

رضوي مصطفي تكتب: شكراً لله على كورونا

مقالات ذات صلة

شاهد ايضا
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى